Regler for deltagelse

Herunder står der forklaring af reglerne for deltagelse i DM i Spejder. Det inkluderer patruljesammensætning, f.eks. størrelse og aldersgrupper, informationer om ledere, afbud, hjælpere og generelle regler.

Patruljesammensætning

Patruljen sammensættes af gruppens spejdere. Har en gruppe ikke mulighed for at stille med nok spejdere, er der mulighed for at deltage med nabogruppen. 

Det er ikke meningen, at der sammensættes patruljer på kryds og tværs af landet i stil med et adventure-løb. Der deltages altså som udgangspunkt i patruljer internt i jeres spejdergruppe.

Patruljen tilmelder sig i en passende kategori (junior, trop, senior) ud fra patruljens medlemmers alder. I kan se særlige regler om dette under “Aldersindeling”.

Alle deltagere til DM i Spejder skal være medlem af et spejderkorps. Det er ikke tilladt for efterskoler at lave mixpatruljer. Det er dog tilladt, at deltage med en kammerats spejdergruppe, såfremt enhedslederen tillader dette.

Patruljestørrelse

En patrulje skal indeholde mellem fire og syv spejdere.  

Aldersinddeling

Der afholdes tre konkurrencer. En junior, en trop og en seniorkonkurrence. Inddelingen i de enkelte aldersinddelinger følger KFUM-Spejdernes generelle aldersinddeling i enheder og er som følger:

Juniorkonkurrencen: 4. – 5. klasse

Tropskonkurrencen: 6. – 8. klasse

Seniorkonkurrencen: 9. klasse – til og med 17 år.

Det er ikke tilladt at være fyldt 18 år ved kvalifikationsstart. 

Alle deltagende patruljer uanset korps skal indordne deres patruljer efter denne aldersinddeling. Se næste punkt for kompensation for dette.

Kompensation for aldersinddeling

Der må gerne deltage 1 senior i en troppatrulje og 1 tropsspejder i en juniorpatrulje. Der må deltage alle de de tropsspejdere i en seniorpatrulje, der ønskes og alle de juniorspejdere i en troppatrulje, der ønskes.

Der må ikke deltage seniorer i en juniorpatrulje eller juniorer i en seniorpatrulje.

Særligt ved finalen

Skulle I stå den situation, at en af patruljens medlemmer ikke kan deltage på finale eventet, så er det muligt at lave en udskiftning af patruljemedlemmet, dog må der ikke tilføjes medlemmer til patruljen, så antallet i patruljen stiger. Ved udskiftning må nye medlemmer ikke være fyldt 18 år ved finalens start.

Ved udskiftning skal kriterierne for patrulje sammensætning stadig overholdes.

Efter tilmeldingsfristen d. 6. maj for finalen er det ikke muligt at få pengene tilbage ved afbud, dette gælder både patruljer, ledere og hjælpere.

Ledere og afbud

Det er til hver en tid enhedslederen i gruppen, som er ansvarlig for at reglerne overholdes. Det er ligeledes en leder i gruppen, som vil være kontaktperson for patruljen og denne leder der vil være ansvarlig for at patruljen har det udstyr, der er nødvendigt. 

Alle deltagende patruljer bedes stille med en ansvarlig leder på mindst 18 år, der deltager på eventet. 
Som leder har du ansvaret for de spejdere/den patrulje, du har med til DM i Spejder. Derudover giver du en hånd med afvikling af de forskellige aktiviteter, stå post mm. i samarbejde med centrets stab og hjælperne, der er med, så spejderne får en fortrinlig weekend. 

Ønsker flere ledere fra samme gruppe at være en del af eventet, så er det muligt at tilmelde sig som hjælper, her har man nogenlunde samme opgaver, med undtagelse af at have ansvaret for patruljen.

Efter tilmeldingsfristen d. 2. marts for kvalifikation er det ikke muligt at få pengene tilbage ved afbud, dette gælder både patruljer, ledere og hjælpere. 

Hjælpere

Hvis du er mindst 18 år og gerne vil give en hånd med, men ikke tager af sted som leder for en patrulje, så kan du tilmelde dig som hjælper.

Som hjælper giver du en hånd med afvikling af de forskellige aktiviteter, stå post mm. i samarbejde med centrets stab og lederne, der er med, så spejderne får en fortrinlig weekend. 

Da deltagerne på eventet kan være op til 17 år, så skal hjælpere være fyldt 18 år ved eventets start. Som udgangspunkt er man med hele weekenden.

Generelle regler

Det forventes at alle spejdere i en patrulje deltager på hele weekenden, for at skabe sammenhængskraft mellem aktiviteterne og at alle patruljer vurderes på lige fod.

Spejderne skal løse alle opgaver selv; det betyder, at ledere ikke må hjælpe spejderne med aktiviteterne. Det er dog tilladt for Juniorpatruljer at blive tilset af deres leder og få hjælp til basale ting.
Det er aldrig tilladt for ledere at blande sig i direkte pointgivende aktiviteter. Vi kan ikke kontrollere dette, hvorved vi, i bedste spejderånd, må stole på hinanden.

Vi forventer, at alle patruljer dukker op til alle aktiviteterne.

Patruljen følges altid ad under aktiviteter, medmindre andet udmeldes.

Mobiler må kun bruges til aktiviteter, der tillader det. Er I i tvivl, så spørg om lov på aktiviteten.

Det er ikke tilladt at medbringe eller indtage energidrikke, alkohol, euforiserende stoffer eller tobaksprodukter.

Snyd og sabotage tolereres ikke. Brud på dette kan betyde udelukkelse fra konkurrencen.

Vi forbeholder os retten til at sende patruljer hjem på egen regning ved brud af regler.

Skulle situationen opstå, hvor der kun er en eller to tilbage i en patrulje under eventet, på grund af eksempelvis sygdom eller skader, bliver patruljen sendt hjem fra eventet. Man kan dog godt gennemføre, hvis der kun er tre aktive spejdere tilbage i patruljen.


For spørgsmål til regler som ikke er besvaret på denne side, bedes du kontakte os på mail dm@kfumspejderne.dk